ابر قهرماني که جاسوس بود.Just Cause2
ابر قهرماني که جاسوس بود.Just Cause2
ابر قهرماني که جاسوس بود.Just Cause2
نويسنده : کسري کريمي طار
مقدمه:
ابر قهرماني که جاسوس بود
شروع: داستان JC2 چندين سال بعد از اتقافات قسمت اول به وقوع مي پيوندد. ريکورودريگز (Rico Rodriguez) ( شخصيت اصلي قسمت اول ) مدت زيادي است بازنشسته شده و در حال خوش گذراني در سواحل آمريکاي جنوبي است. اما تماس مارياکين ( Maria kANE) همکار سابقش در CLA او را دوباره رهسپار يک ماموريت خطرناک مي کند. کين به ريکو اطلاع مي دهد دوست و مربي قديمي اش تام شلدن (Tom Sheldom) به آن ها خيانت کرده و با مقدار زيادي پول (نزديک به دوميليون دلار) به جزيره Panau شود. براي از بين بردن همکار قديمي اش راهي Panau شود. با وجود اين که ريکو بسيار پخته تر از قبل شده؛ اما مي داند اين سخت ترين ماموريت زندگي وي خواهد بود؛ زيرا تام مربي اصلي او بوده و ريکو به خاطر تلاش هاي وي توانسته به اين درجه برسد. در اين بين ريکو متوجه يک توطئه ديگر مي شود. Panau توسط فردي مستبد به نام بيبي پني ( Baby Panay) رهبري مي شود و به نظر مي رسد او درکارهايي که شلدون انجام داده، دست دارد. با وضعيت فعلي ريکو مجبور است علاوه بر پيدا کردن شلدن با رژيم هم به مبارزه بپردازد. تم داستاني jc2 بر خلاف شماره اول، به هيچ وجه کمدي و احمقانه نيست و سازندگان قصد دارند يک داستان سياه و جدي را ارايه کنند. هم چنين سازندگان شخصيت مترسک مانند قسمت قبلي را کنارگذشته اند و در اين شماره ريکو بسيار با تجربه تر و جدي تر از قبل طراحي شده است. هر چند به نظر مي رسد داستان jc2 بهبود يافته باشد و صرفا يک قرباني براي گيم پلي بازي نباشد؛ اما به هيچ وجه نمي توان آن را با شاهکاري چون GTAIV مقايسه کرد.
هيجاني بيشتر؛ jc با وجود داشتن مشکلات بسيار، يک بازي سرگرم کننده بود، قابليت هاي مختلف قلاب و چتر نجات ريکو باعث شده بود، jc به يک بازي بسيار مفرح تبديل شود و بازيباز با بدلکاري هاي ريکو اوقات هيجان آوري را داشته باشد. پيتر يوهانسون ( johansson Peter) طرح ارشد بازي مي گويد: ما قصد داريم تمام ايرادهاي jc را برطرف کرده و گيم پلي بازي را جذاب تر کنيم. تمام نکات مثبت قسمت اول بازي در اين شماره هم وجود دارند و جذاب تر از قبل شده اند.علاو بر پيشرفت کلي بازي در تمام زمينه ها ، المان هاي جديدي به بازي اضافه شده تا بازيباز خسته نشود.
بر خلاف شماره قبل هيچ گونه محدوديتي در استفاده از قلاب (Grappling Hook) و چتر ( Parachute) وجود ندارد . قلاب ريکو حالا به دست چپ وي متصل شده و بازيباز مي تواند با زدن دکمه مخصوص در هر زمان که خواست از اين وسيله استفاده کند. قلاب در شماره جديد پيشرفت فوق العاده اي داشته و بيشتر شبيه Bionic Arm بازي Bionic Command يا تارهاي Man - Spider شده است.تصور ريکو با قابليت هاي اين قلاب همانند اين است که رمبو با تارهاي مرد عنکبوتي به ماموريت برود!
قلاب ريکو يک وسيله همه کاره است. ريکو مي تواند به وسيله آن به ديوار آويزان شود، دشمنان را حلق آويز کند، به هر وسيله نقليه ممکن وصل شود و هر کار ممکن و غير ممکني را انجام دهد. بازيبازها به کمک قلاب مي توانند بر هر چيزي که در فاصله 60- 70 متري شان قرار دارد تاثير بگذارند ! نحوه کار با قلاب مانند Mercenaries2 است، با اين تفاوت که علاوه بر وسايل نقليه هوايي به تمام محيط اطراف متصل مي شود. با کمک قلاب کارهاي بسياري مي توان انجام داد که هر کدام بخش مهمي از بازي را تشکيل مي دهند.
از بين بردن دشمنان: اولين قابليت اضافه شده به قلاب jc توانايي از بين بردن دشمنان به شيوه هاي متفاوت و دلخواه است به اين روش در بازي Juggle Kill گفته مي شود . بازيبازها مي توانند به شيوه هاي مختلفي از Juggle Kill استفاده کنند. بارزترين نوع استفاده از اين توانايي وصل کردن قلاب به دشمنان وکشيده شدن مستقيم آن ها به سمت بازيباز است .در اين حالت بازيباز مي تواند در حالي که در هوا معلق است ، به دشمن تيرانداري کند. همچنين مي تواند به کمک قلاب دشمنان را در يک مکان انتخابي حلق آويز کنيد.
متصل شدن: آخرين قابليت اضافه شده، متصل شدن است. همان طور که در بالا اشاره شد قلاب ريکو همانند تارهاي مرد عنکبوتي عمل مي کند و ريکو مي تواند به هر جايي متصل شود. هيچ محدوديتي براي اين کار وجود ندارد و اگر علاقه اي به استفاده از هليکوپتر و هواپيما نداريد مي توانيد به وسيله قلاب از بلندترين مکان ها و ساختمان هاي شهر بالا برويد.
قابليت هاي اضافه شده به قلاب در jc2 بسيار زياد است؛ اما اين قابليت ها به همراه چتر بيش از پيش خود را نشان مي دهد. حرکات با چتر ريکو بسيار طبيعي تر از قبل شده است.چتر همانند قلاب داراي يک دکمه اختصاصي است و بازيباز هر زماني که بخواهد مي تواند آن را باز کند که باعث سريع شدن بازي خواهد شد. اگر به ياد داشته باشيد بازيباز در قسمت قبلي براي باز کردن چتر هنگام کار با وسايل نقليه مجبور بود به سقف ماشين آويزان شود و تنها زماني که سوار بر موتور سيکلت بوديد، مي توانستيد آن را يکسره باز کنيد و اين کار زمان زيادي ميگرفت. در اين شماره ريکو مي تواند يکسره همراه با بازکردن چتر از ماشين خود پياده شود. البته هدف Avalvche از ارتقاي اين وسايل نه تنها بالا بردن هيجان بازي؛ بلکه ايجاد يک گيم پلي ترکيبي است. ترکيب هاي بسياري به کمک اين دو وسيله به وجود مي آيد و Avalvche طوري JC2 را طراحي کرده که هر بازيبازي با توجه به سلايق خودش به انجام حرکات نمايشي بپردازد.
ريکو کارهاي ديگري هم مي تواند انجام دهد. جانسون مي گويد تنها دوستان واقعي ريکو چتر و قلابش هستند در JC قابليت شليک از درون ماشين وجود نداشت، اما ريکو در اين قسمت علاوه بر شليک از درون ماشين مانند ون دام (Van Damme) در فيلم هدف سخت ( Target Hard) مي تواند از بالاي سقف ماشين تير اندازي کند. منفجر کردن يک پمپ بنزين در حالي که ريکو بالاي ماشين ايستاده، ديگر غير ممکن نيست. سازندگان ادعاهاي زيادي در مورد کار با اين دو وسيله دارند؛ اما معلوم نيست تمام اين المان ها به خوبي در بازي پياده مي شوند. با اين حال Avalvche سعي کرده تا جايي که مي تواند jc2 را غير واقعي بسازد که اين مساله شامل آب و هواي بازي هم مي شود!
جزيره Panau نه تنها تفاوت بسياري با San Esperito (محل وقوع قسمت اول ) دارد؛ بلکه مکاني است که در بين تمام بازي هاي Open World منحصر به فرد به نظر مي آيد. آد الگرن ( Odd Ahlgren) نويسنده بازي درباره اين جزيره مي گويد: Panau مدتي مستعمره آلمان بوده و بعد از آن مستعمره پرتقال شده و اکنون يک جمهوري مستقل است. با اين اوصاف در اين جزيره بايد انتظار يک دولت فاسد را داشت." علاوه بر اين که اين جزيره بسيار بزرگ است و مساحت آن به 1000 کيلومتر مربع مي رسد؛ Panau به چندين بخش تبديل شده که هر کدام از اين بخش ها داراي آب و هواي منحصر به فرد هستند. بخش کوهستاني اين جزيره هميشه برفي، قسمت جنگلي آن هميشه سر سبز و قسمت بياباني آن خشک خواهد بود. درکنار اين سه بخش اين جزيره داراي بخش هاي ساحلي است که آب و هواي آن معتدل است. قسمت اصلي شهر هم در بين اين چند منطقه وجود دارد. طبق ادعاي سازندگان معماري ، ساختار و نوع رفتار مردم بر نوع معماري و چرخه روز و شب، وضعيت هوايي متفاوتي در اين مناطق وجود دارد.سازندگان براي هر چه زيباتر شدن بازي تغييرات جوي چون گردباد، طوفان شن، برف و باران را به jc2 اضافه کرده اند. وجود اين چنين جزيره اي تاثير مستقيم روي گيم پلي دارد. مثلا ممکن است شما ماموريت خود را درکنار ساحل شروع کرده و چند دقيقه بعد از يک محيط برفي سر در بياوريد و هر محيط وسايل و ابزار مخصوص خود را مي طلبد.
Avalvche اعلام کرده بيش از 100 وسيله نقليه از جمله انواع مختلف قايق، ماشين، هيلکوپتر، جت، موتور و... براي اين بازي طراحي شده است . کارخوبي که Avalvche در اين قسمت انجام داده، طراحي منحصر به فرد هر وسيله نقليه است؛ بنابراين بازيباز مي بايستي از اين وسايل به درستي استفاده کند. مثلا يک ماشين مسابقه اي اصلا انتخاب خوبي براي جاده هاي برفي Panau نخواهد بود و...
مرز بين خيال و واقعيت
Rico يا Rambo؟
آزادي عمل بالا
مثلا در يکي از مراحل بايد به يک پايگاه نظامي در بالاي کوه صعود کنيد. شما مي توانيد با يک جت آن جا را نابود کنيد. مي توانيد با چتر نجات داخل پايگاه فرود آييد و فيلم کامندوي آرنولد را شبيه سازي کنيد يا با ماشين به آن جا برويد و به صورت مخفيانه به داخل پايگاه نفوذ کنيد. جانسون در اين زمينه مي گويد: « هر جايي که مي خواهيد، مي توانيد برويد. هدف ما اين است که بازيبازها احساس کنند مي توانند هر کاري انجام دهند. اگر آن ها چيز جالبي را ديدند مي توانند اطمينان خاطر داشته باشد که آن جا مکان مناسبي براي تفريح است.
يکي ديگر از نقاط ضعف قسمت اول ماموريت هاي فرعي نه چندان جالب وکوتاه بود. در شماره اصلي تقريبا تمام ماموريت هاي فرعي به نابود کردن مامورهاي امنيتي و بردن بار از جايي به جاي ديگر خلاصه مي شد و چون اين ماموريت ها جذاب نبودند ، بازيبازها از هدر دادن وقت خود مي گذشتند و زمان خود را صرف ماموريت هاي اصلي مي کردند که در آن صورت بازي تنها 5- 6 ساعت گيم پلي مفيد داشت. دقيقا به همين علت Avalvche نوع ماموريت هاي بازي را تغيير داده است. سيستم ماموريت هاي jc2 کاملا منحصر به فرد است و شايد يکي از جالب ترين سيستم ماموريتي باشد که تا به حال ديده ايد. اين سيستم جديد Chaos System ( سيستم خرابکاري ) يا Cause Chaos نام دارد.
در طول بازي هر قدر بيشتر خرابکاري کنيد، ساختمان بيشتري منهدم و ماشين هاي بيشتري منفجر کنيد و افراد بلند پايه رژيم را از بين ببريد، ماموريت هاي داستاني بيشتري آزاد خواهد شد. همانند قسمت اول سه گروه آزادي طلب به نام هاي The
The Reaoers, Roaches و The Ular Boys در بازي وجود دارند که بازيباز قابليت همکاري با آنها را دارد.
خرابکاري هايتان باعث افزايش قدرت اين گروه ها مي شود. نکته جالب در اين بين انتخاب شخصي بازيباز است . شما مي توانيد با اين گروه ها به صورت مستقيم همکاري کنيد تا Chaos بيشتر به بار آيد يا مي توانيد به تنهايي خرابکاري کنيد. البته همکاري با اين گروه ها کار بازيباز را راحت تر و ماموريت اصلي بيشتري آزاد مي کند. سازندگان دقيقاً اعلام نکرده اند روابط شما با اين گروه ها چگونه است ؛ اما جانسون اعلام کرده بازيباز مي تواند با يک گروه دلخواه خود کارکند ولي همکاري با سه گروه بيشتر به نفع ريکو خواهد بود و ماموريت هاي بازي سريع آزاد خواهند شد. با کمک به اين گروه ها مي توانيد به مناطق متعلق به حکومت حمله و اين مناطق را تصرف کنيد . با اين حرکت به مرور زمان گروه ها قوي تر از قبل خواهند شد و سريع تر به اهداف خود در بازي دست مي يابيد. علاوه بر اين ماموريت ها بيش از 1000 نوع Activities براي انجام وجود دارد. حتي زماني که در حال انجام ماموريت بزرگي هستيد.
مي توانيد Activity ها را انجام دهيد. هم چنين بيش از 50 ماموريت اصلي براي بازي تعبيه شده است. سازندگان اعلام کرده اند نيمي از ماموريت هاي اصلي بين 30 تا 40 دقيقه زمان خواهند گرفت .با اين حساب مي توان مطمئن بود jc2 به مراتب طولاني تر از قسمت اول خواهد بود و بين 20 تا 30 ساعت گيم پلي مفيد خواهد داشت (سازندگان اعلام کرده اند براي اتمام همه بازي به 100 ساعت نياز خواهيد داشت!).
در طول بازي مناطقي به نام Settements وجود دارند که با از بين بردن آن ها مي توانيد درجه Shaos خود را بالا ببريد. به اين مناطق شامل خانه ها ، پمپ بنزين، مجسمه ها و ... هستند. البته Settlement ها در ابتدا علامت گذاري نشده اند و براي به بار آوردن خرابي در اين مناطق اول بايد آن ها را کشف کنيد. با از بين بردن نيروهاي امنيتي ،نابود کردن خانه ها ، منفجر کردن منابع سوختي و... در هر کدام از اين مناطق امتياز شما و ميزان خرابي هاي تان مشخص مي شود. بيش از 260 Settement در بازي نهايي وجود خواهد داشت. jc2 همانند قسمت اولش يک بازي خطي نيست وکارهايي که در بازي انجام مي دهيد کاملا در وضعيت تان تاثير خواهد داشت. هر قدر خرابي بيشتري به بار آوريد. نيروهاي حکومتي بيشتر به دنبال شما خواهند بود و جلوي راه تان را خواهند گرفت.
بنابراين اگر در اواخر بازي با ارتش کامل ماموران روبرو شديد، تعجب نکنيد!
بازار سياه: اگر به ياد داشته باشيد در قسمت اول شما داراي حمايت رسمي از سوي CIA بوديد و مي توانستيد هر زماني که خواستيد ، به صورت Heavy Drop ( آوردن وسايل نقليه توسط هواپيما) تقاضاي کمک کنيد. در jc2 از هيچ حمايت رسمي برخوردار نيستند؛ اما اين دليل بر حذف اين عنصر از بازي نيست. اوايل بازي ريکو با يکي از نمايندگان بازار سياه ارتباط برقرار و در طول بازي با وي همکاري مي کند نماينده بازار سياه درjc2 به مراتب موثرتر از حمايت CIA در قسمت اول است . علاوه بر Heavy Drop قابليت خريد انواع ماشين ، اسلحه و ارتقاي آن ها به بازي اضافه شده است. البته مقداري اسلحه جديد از جمله
Launcher Handed Grenade Launcher -One , Rocket و نيز... در فهرست سلاح هاي تان گنجانده شده است. بيش از 2000 قطعه براي ارتقاي اسلحه و وسايل نقليه تعبيه شده و حتي مي توانيد اسلحه ها را روي وسيله نقليه خود سوار کنيد.
وابستگي بقاي Avalanche به jc2 استوديو Avalanche در سال 2003 توسط کريستوفر ساندبرگ ( Christopher Sandburg) و براداران بلامبرگ (Blomberg) يعني لاينس (Linus ) و يکتور در استکهلم تاسيس شد. هدف اين استوديو خلق IP هاي جديد بود.همان ابتدا آن ها ساخت Just Causeرا کردند. بعد از عرضه موفقيت آميز اين بازي Avalanche به يک استوديو بزرگ اروپايي تبديل ، اما بحران اقتصادي مانع پيشرفت آنها شد.در نوامبر 2008 اين استوديوي سوئدي دو قرار داد به ارزش 34 ميليون دلار را از دست داد! يکي از اين بازي ها منتفي شد و تقريبا تمام دست اندرکاران آن (شامل 77 نفر) اخراج شدند. گفته مي شود ناشر اين بازي به خاطر تغيير رويه و رفتن به سمت بازي هاي ساده و خانوادگي قراردادش را کنسل کرده است. در ضمن Avalanche در مي 2009 اعلام کرد تا آخر سال 2009 بيش از 20 نفر ديگر از کارکنانش را اخراج خواهد کرد. در حال حاضر اين استوديو در حال کار روي بازي جاه طلبانه Aion Guard است .هم چنين آن ها مشغول کار روي سومين بازي ناشردار خود هستند . هر چند وضعيت امروز اين استديو بد نيست، اما پيداکردن ناشر براي Aion Guard و بقاي آن ها درگروي موفقيت jc2 است. به همين منظور Avalanche سعي مي کند يک بازي عالي عرضه کند و تاخير 2 ساله در عرضه (ابتدا قرار بود بازي در سال 2008 عرضه شود!) به همين منظور بوده است.البته اين استوديو سال پيش يک بازي شبيه سازي شکار به نام Hunter را نيز براي PC عرضه کرده است.
بدلکار حرفه اي
بزرگ ترين قابليت اضافه شده به صحنه هاي بدلکاري بازي، باز گذاشتن دست بازيبازها براي انجام هر کاري است. ريکو مي تواند به هر نقطه وسايل نقليه آويزان شود و به وسيله قلاب از يک ماشين به ماشين بعدي بپرد و به صلاح ديد خود دشمنان را از بين ببرد. بازيباز مي تواند به يک ماشين آويزان شود. راننده را از بين ببرد . بعد به ماشين بعدي بپرد و دشمنان را از پشت غافلگير کند و حتي در آخر روي سقف ماشين بايستد و با مسلسل از دشمنان و ماشين هاي اطراف پذيرايي کند. بازيباز حتي مي تواند C4 را روي يک ماشين در حال حرکت قرار داده و خود را به وسيله قلاب از محل انفجار دور کند! درکل مي توان گفت سازندگان ويژگي هاي بسياري به قسمت دوم اضافه کرده اند تا لقب دنباله واقعي برازنده JC2 باشد.
Avalanche Engine 2.o
Draw Distance بسيار بالا هم از ديگر نکات مثبت گرافيکي بازي است. هم چنين محيط اطراف روي لباس ريکو تاثيرگذار است. (نکته اي که پيش از اين در سري U ncharted ديده بوديم) مثلا هواي خشک باعث جمع شدگي و هواي باراني باعث خيس شدن لباس وي مي شود. جانسون اعلام کرده بازي هيچ صفحه Loading ندارد و AE2 تمام محيط را بدون تاخير رندر مي کند و با مشکلاتي چون PoP- Up Texture مواجه نخواهيد شد. البته اين حرف جانسون بيشتر به يک اظهار نظر تبليغاتي شباهت دارد؛ زيرا اين مشکلات حتي در تريلرهاي بازي هم قابل رويت بود. فراموش نکنيم JC يکي از پر باگ ترين بازي هاي اين نسل بود و دليل آن هم به روز نبودن موتور بازي بود.موتور قسمت اول نه براي کنسول هاي نسل قبل و نه براي کنسول هاي نسل حاضر طراحي شده بود؛ به همين دليل JC بين اين نسل و نسل قبل گير کرده بود. حتي Achievementهاي نسخه X360 بازي هم باگ داشتند. ماموريتهاي خراب،گير کردن وسايل نقليه به آنجکت هاي محيط و... از ديگر مشکلات بازي بودند. سازندگان قول داده اند مشکلات قسمت اول را بر طرف کنند. البته آن ها مدعي شده اند بازي بدون باگ در صنعت گيم وجود ندارد با توجه به مشکلات Eidos و Avalanche و تاخير 2 ساله بازي مي توان انتظار يک بازي بدون ايراد داشت.
فيلم اقتباسي
Hitman 2 نيز در فهرست کارهاي آينده اين تهيه کننده ديده مي شود.
سازندگان براي تمرکز روي بخش تک نفره و هسته اصلي گيم پلي ، قسمت چند نفره بازي را حذف کرده اند؛ اما به نظر مي رسد بعد از عرضه بازي، DIC هايي براي JC2 عرضه شود که مناطق بيشتري را آزاد مي کند. البته وجود اين DIC ها هنوز به صورت رسمي تاييد نشده است.
نمايش هاي Just Cause 2 تاکنون نويد يک بازي هيجان انگيز کامل را مي دهد. اگر سازندگان باگ هاي قسمت اول را رفع و سعي کنند گيم پلي بازي تکراري نباشد مي توان انتظار يکي از بهترين بازي هاي سال 2010 را داشت.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}